Sval sommar

 

Efter en spännande konferens i Dublin, Art in the Anthropocene, med inbjudna talare som Anna Tsing, Cary Wolfe, Una Chaudhuri och Jussi Parikka, och en väldig mängd konstnärer och forskare från olika områden (mer om det här nedan), och en stressig måndag i Helsingfors, där det gällde att skaffa visum till Kina och rigga upp mitt lilla arbete till utställningen “Näkyvä ja näkymätön meri” (Det synliga och osynliga havet) på ön Stora Räntan, och en del andra praktiska saker med deadlines och liknande, var det härligt att komma tillbaka till Stockholm. Jag satt visserligen på ett bedömningsmöte hela tisdagen, men vi slutade tidigt, och jag var nere hos mitt viloträd redan strax efter fyra. Då märkte jag att min mikrofonställning, som varit ostadig redan en tid, nu sagt upp kontraktet. Efter att ha bandat in bilden med kamerans inbyggda mikrofon samlade jag ihop alla lösa delarna och skyndade till Rajala-pro affären nära Drottninggatan, där jag fått hjälp tidigare. Och de fixade det på nolltid, suveränt!

Idag, på onsdagen, försökte jag få ordning på det som tidigare kallades “papperskrig”, men som idag närmast kunde kallas “online-combat” eller något i stil med “nätverksformulär-kampen”. Jag tog en paus och gick ner till stranden, bävande för den friska vinden. Vinden i lövverket kunde i sig vara skön, men jag är orolig för den gamla grenen jag sitter på. Den svajar lite när det blåser, och det behövs antagligen inte mycket för att knäcka den för sprickan upptill är ganska stor, trots att grenen vilar mot marken. Det känns ju rätt absurt att sitta där i den mest vilsamma tänkbara positionen och oroa sig för att man är för tung för det arma trädet….

Men ännu till Dublin: En detalj som jag vill komma ihåg för vidare bruk, från Una Chaudhuris tal, var hennes sätt att karaktärisera antropocenisk performativitet, och med performativitet menar hon som “teaterperson” främst något som har med uppträdanden och framträdanden att göra. De tre dragen hon tog upp och också visade exempel på är: varaktighet eller uthållighet (duration/endurance), spridning eller rörlighet (dispersion/mobility) och förkroppsligad, prismatisk kunskap (embodied, prismatic epistemology). Det jag mest fascinerades av var givetvis det där med varaktighet, för hon tog upp time-lapse videon som exempel, och det är ju det jag också håller på med. Och det är ju ett rätt givet försök att komma åt längre och långsammare processer som det geologiska inbjuder till.

Det fanns också mycket, mycket annat. Hela programmet och även sammanfattningarna finns att läsa på nätet. Mitt eget bidrag satte jag upp på RC, här.  Och nu bär det iväg igen, först till Saari gård nära Åbo i Finland, för ett seminarium om kvinnor och havet, och till ön Seili i Åbolands skärgård…  Vi skall alla förbereda en fråga, och min fråga blir rätt given: Vilka träd tycker om havet och vilka gör det inte?

Published by

Annette Arlander

artist

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.